Jak kwestie pierwszeństwa reguluje Prawo o Ruchu Drogowym?
Art. 27. [Obowiązki kierującego pojazdem wobec kierującego rowerem, hulajnogą elektryczną lub urządzeniem transportu osobistego oraz osoby poruszającej się przy użyciu urządzenia wspomagającego ruch]
Jak więc należy zachowywać się, aby przejazd dla rowerzystów był bezpiecznym elementem infrastruktury drogowej?
Przypomnijmy czym jest przejazd – jest to (definicja PoRD) powierzchnia jezdni lub torowiska przeznaczona do przejeżdżania przez rowerzystów, oznaczona odpowiednimi znakami drogowymi, czyli miejsce, gdzie droga dla rowerów krzyżuje się z jezdnią albo torowiskiem.
Przejazd dla rowerzystów oznakowany jest liniami poziomymi i znakiem D-6 a/D-6b. Może być także oznaczony kolorowo, zwykle na czerwono, nie jest to jednak wymóg konieczny.
D-6A
D-6B
Znak D-6a jest ustawiony bezpośrednio przed przejazdem dla rowerzystów i oznacza miejsce gdzie rowerzyści mogą przejeżdżać przez jezdnię w poprzek.
Znak D-6b umieszczony jest bezpośrednio przed przejściem dla pieszych i przejazdem dla rowerzystów, znajdującymi się obok siebie.
Bez względu na barwę przejazdu rowerowego, jeżeli rowerzysta znajduje się na przejeździe, kierujący pojazdem powinien ustąpić pierwszeństwa. Istotne znaczenie ma sformułowanie : rowerzysta znajdujący się na przejeździe. Pierwszeństwo ma rowerzysta nie dojeżdżający, nie oczekujący na wjazd na przejazd, ale ten, który przez przejazd już przejeżdża.
Dlatego też rowerzyści powinni pamiętać, że wjazd z dużą prędkością na przejazd nie gwarantuje bezpiecznego przejazdu i udzielenia pierwszeństwa przez kierującego pojazdem mechanicznym.
Rowerzyści zawsze powinni zachowywać ostrożność, rozglądać się, zwolnić i ustalić, czy przejazd będzie bezpieczny.
Choć kierujący pojazdami jadącymi po jezdni, zbliżając się do miejsca oznaczonego znakiem D-6a i D-6b, są obowiązani zmniejszyć prędkość i zachować czujność, to mogą nie wystarczająco wcześnie zauważyć rowerzystę wjeżdżającego na przejazd (krzewy, budynki mogą ograniczać widoczność), by skutecznie i bezpiecznie wyhamować. Droga hamowania samochodu rządzi się swoimi prawami, stąd apel: współdzieląc przestrzeń drogową szanujmy wzajemnie swoje prawa, ale i ograniczenia.
Przejazdy rowerowe to nie jedyne miejsca, w których nieustąpienie pierwszeństwa może być przyczyną niebezpiecznych zdarzeń drogowych.
W Art. 27 PoRD zapisano obowiązek ustąpienia pierwszeństwa rowerzyście jadącemu na wprost po jezdni, pasie ruchu dla rowerów, drodze dla rowerów przez kierującego pojazdem, który skręca w drogę poprzeczną.
Co to oznacza w praktyce: jeśli rowerzysta i samochód jadą równolegle, a w pewnym momencie samochód będzie chciał skręcić przecinając drogę rowerzysty, kierowca ma obowiązek zachować szczególną ostrożność i ustąpić pierwszeństwa rowerzyście. Ale mimo tak sformułowanego prawa, rowerzysta nie jest zwolniony z przestrzegania zasady ograniczonego zaufania i ostrożności.
Rowerzystę mogą zasłaniać inne pojazdy (np. ciężarowe), może znaleźć się w tzw. martwym punkcie widoczności w samochodowym lusterku, kierowca może źle oszacować odległość czy prędkość, z jaką porusza się rowerzysta, stąd znów potrzeba uważności, ostrożności i po prostu świadomej jazdy.
Kolejne „trudne” miejsce to skrzyżowanie.
Jeśli nie ma wyznaczonej drogi lub pasa ruchu dla rowerów i rowerzysta porusza się w ruchu ogólnym, zgodnie z zapisem Art. 16 - na skrzyżowaniu (także o ruchu okrężnym) i bezpośrednio przed nim może poruszać się środkiem pasa ruchu, jeśli pas ten umożliwia opuszczenie skrzyżowania w więcej niż jednym kierunku. Warto więc pamiętać, że na rondach skręcający w prawo z lewego pasa powinni przepuścić pojazdy jadące prosto prawym pasem, także rowerzystów.
Komu rowerzyści powinni ustąpić pierwszeństwa?
Oczywiście pieszym. Szczególnie, gdy drogę dla rowerów przecinają przejścia dla pieszych. W takim miejscu obowiązują te same przepisy, które dotyczą kierujących innymi pojazdami względem pieszych. A zatem: rowerzyści ustępują pierwszeństwa pieszym znajdującym się na przejściu, pieszym nie wolno wchodzić pod koła rozpędzonego roweru.
Ale rowerzyści są też zobowiązani zachować szczególną ostrożność i ustępować pierwszeństwa pieszym na drogach pieszo-rowerowych i oczywiście na chodnikach, jeśli z nich korzystają. Powinni jechać z prędkością zbliżoną do prędkości pieszego oraz nie utrudniać jego ruchu (Art.33)
Nie można tez zapominać o zasadzie PRAWEJ STRONY na skrzyżowaniach równorzędnych, czyli udzielania pierwszeństwa pojazdom znajdującym się po prawej stronie. Zasada dotyczy zarówno poruszania się rowerzystów w ruchu ogólnym, jak i na infrastrukturze rowerowej.