Zgodnie z przepisami, kierujący pojazdem, w tym rowerem, zbliżając się do przejścia dla pieszych, ma obowiązek zachować SZCZEGÓLNĄ OSTROŻNOŚĆ, ZMNIEJSZYĆ PRĘDKOŚĆ tak, aby nie narazić na niebezpieczeństwo pieszego znajdującego się na tym przejściu albo na nie wchodzącego i ustąpić pierwszeństwa pieszemu znajdującemu się na tym przejściu albo wchodzącemu na to przejście.
Jeśli więc na drodze dla rowerów wytyczone jest przejście dla pieszych i, co ważne oznaczone odpowiednimi znakami pionowymi (D-6) i poziomymi (P-10), rowerzysta ma obowiązek ustąpić pierwszeństwa osobie będącej na przejściu lub wchodzącej na nie.
Jeśli rowerzysta porusza się jezdnią, przed przejściem dla pieszych ma takie same obowiązki jak kierowca samochodu.
Znaczące jest rozróżnienie przejścia dla pieszych i przejścia sugerowanego.
Przejście dla pieszych to tzw. zebra (znak poziomy P-10) oraz znak informacyjny pionowy D-6 przejście dla pieszych. Przejście sugerowane to miejsce umożliwiające przekraczanie jezdni, drogi dla rowerów lub torowiska przez pieszych, technicznie dostosowane, ale niebędące przejściem dla pieszych - nieoznakowane znakiem pionowym D-6. Sama zebra bowiem nie wystarczy - brak znaku D-6 sprawia, że takiego miejsca nie można określić przejściem dla pieszych.
Co to oznacza dla rowerzystów?
Przechodzenie przez jezdnię albo drogę dla rowerów na przejściu sugerowanym jest dozwolone wtedy, gdy pieszy nie spowoduje utrudnienia ruchu pojazdom lub nie będzie zagrażał bezpieczeństwa ruchu - pieszy powinien ustąpić pierwszeństwa kierującemu rowerem