Na Węgrzech sieć ścieżek rowerowych stale się rozwija, jednak ich stan i konstrukcja różnią się standardem. Części sieci brakuje odcinków, ruch rowerowy w ruchu ogólnym często odbywa się na wąskich i nierównych drogach pozbawionych poboczy.
Ciekawostką są oznaczone drogi rowerowe, biegnące w małych miejscowościach na odcinkach odseparowanych od jezdni, wyglądające jak chodnik i przylegające bezpośrednio do płotów, bram czy czasem domów. Szerokość takich dróg jest raczej umowna, oznakowanie jedynie pionowe, a koniec wskazany znakiem C13a mało przewidywalny i nieodgadniony co do dalszego postępowania z rowerem. Zejść i prowadzić? Przejechać trawnik, przeskoczyć rów i wjechać na jezdnie? Czy jechać dalej nie zważając na oznakowanie…
Ale w małych miejscowościach, można także spotkać pięknie oznakowane drogi rowerowe, po których jazda może być tylko przyjemnością. Oznakowanie pionowe jest typowe i rozpoznawalne dla każdego, oznakowanie poziome – w żółtym kolorze! świetnie porządkuje ruch, bowiem oprócz piktogramów z rowerkiem wskazującym kierunek ruchu, spotykamy linię segregacyjną rozgraniczającą pasy ruchu w dwóch kierunkach.
Co zaskakujące, tak oznakowane, szerokie, zabezpieczone i równe drogi rowerowe przebiegają między miejscowościami, w terenach zielonych, przy drogach, na których ruch samochodowy nie jest zbyt natężony. Przejażdżka w takich warunkach, to sama przyjemność.
Wedle węgierskiego prawa (źródło: www.kerekparosklub-hu), każdy rower, zanim wyruszy w trasę, powinien być wyposażony w:
białe światło z przodu,
czerwone światło z tyłu,
światła odblaskowe na pedałach i kołach,
żółty odblask szprychowy przynajmniej na przednim kole
dzwonek (lub inne urządzenie umożliwiające nadanie sygnału dźwiękowego),
dwa niezależnie od siebie pracujące i sprawne hamulce.
Węgierskie Stowarzyszenie Rowerzystów zaleca dodatkowo zabranie ze sobą: pompki, skrzyneczki z podstawowymi narzędziami, kleju do gumy i łatek, stojaka ułatwiającego przymocowanie bagażu, plastikowej butelki z wodą oraz solidnego zamka, który zapobiegnie ewentualnej kradzieży roweru. Oczywiście rekomenduje się użycie kasków oraz wybór jasnych i jaskrawych kolorów ubrania.
Kask nie jest obowiązkowy na terenie zamieszkałym oraz poza terenem zamieszkałym, o ile rowerzysta nie przekracza prędkości 40 km/h oraz nie wiezie pasażera.
Ruch rowerowy jest zabroniony na autostradach i drogach krajowych o jednocyfrowym oznaczeniu na mapach, a także wszędzie tam, gdzie wskazują na to znaki drogowe.
Na terenie zamieszkałym (w obrębie miasta) można jeździć po drogach pieszo-rowerowych, po wyznaczonej drodze tylko dla rowerów, także po pasie dla autobusów gdy oznaczono go jako dostępny dla rowerów.
Poza terenem zabudowanym na drogach publicznych, na których nie zabrania się jazdy na rowerze, należy jechać prawym pasem stroną bliżej krawędzi jezdni.
W mieście, gdy zabronine jest korzystanie z jezdni, można jechać rowerem w miejscach przeznaczonych tylko dla pieszych z prędkościa 10 km/h. Poruszać się wolno tylko w rzędzie jeden za drugim.
Kierujący pojazdami, w tym rowerzyści, zobowiązani są do ustąpienia pierwszeństwa pieszym w momencie wejścia pieszego na wyznaczone przejście. Zobowiązani są zbliżać się do wyznaczonych przejść dla pieszych ze zwiększoną ostrożnością i prędkością pozwalającą w razie konieczności na zatrzymanie się przed wyznaczonym przejściem.
Po przejściach dla pieszych jest zakaz przejazdu rowerem, przejazd jest dozwolony tylko w miejscach oznakowanych i wyznaczonych.
Należy pamiętać, że przepisy zezwalają pieszym na korzystanie z wyznaczonych ścieżek rowerowych. Dlatego ich obecność na swoim odcinku drogi należy przyjmować ze spokojem.
W Budapeszcie nie możemy przewozić roweru metrem, autobusami i tramwajami.
Koniecznie należy włożyć kamizelkę poruszając się po drogach w obszarach niezabudowanych, po zmroku i przy ograniczonej widoczności.
Dozwolone prędkości - jadąc rowerem na terenie zamieszkałym to 40 km/h; poza terenem zamieszkałym bez kasku – 40 km/h; poza terenem zamieszkałym – 50 km/h z kaskiem na głowie; na drodze rowerowej – 30 km/h, na jezdniach przeznaczonych do równoczesnego użytkowania przez pieszych i rowerzystów – 20 km/h.
Na Węgrzech nie wolno jeździć po chodniku, za wyjątkiem dzieci do 12 roku życia poruszających się z prędkością 10 km/h, ponieważ dzieci do 12 lat nie mogą jeździć rowerem drogą główną.
Po chodnikach należy jeździć nie za szybko, z dopuszczalną prędkością, jeżeli nie ma wytyczonej ścieżki dla rowerzystów, około 10 km/h.
Jazda rowerem drogą jednokierunkową pod prąd jest dozwolona wyłącznie w takim przypadku, jeżeli jednoznacznie pozwalają na to znaki drogowe.
Dozwolone jest doczepienie do roweru przyczepy wyłącznie tylnej, rowerowej, ale przewożenie w niej dzieci zabronione.
Dodatkowo nie wolno prowadzić zwierząt jadąc rowerem, ani holować roweru innym pojazdem.
Dzieci do 10 lat mogą być przewożone wyłącznie w specjalnych siedzeniach dla dzieci. Przewozić może je jedynie osoba powyżej 16 lat. Przewożenie osób na bagażniku jest zabronione.