Kontrapas to wyznaczony na jednokierunkowej jezdni pas rowerowy, który pozwala rowerzystom jechać "pod prąd". 

 Kontrapas można spotkać na jezdniach, gdzie prędkość nie jest wyższa niż 50 km/h.  Wyznaczany jest przy lewej krawędzi jezdni przeciwnie do kierunku ruchu pojazdów za pomocą oznakowania pionowego i poziomego. Aby zwrócić uwagę kierowców i rowerzystów na obecność kontrapasów często ich wloty i wyloty malowane są na jezdni na czerwono. 

Uwaga: na kontrapasie rowerowym nie można parkować samochodów. 

Zasady poruszania się kontrapasem są bardzo proste: rowerzysta zawsze jedzie nim w  przeciwnym kierunku niż samochody i wszystkie inne pojazdy. 

Kontrapas nigdy nie jest dwukierunkowy.

 Do wyznaczenia kontrapasa rowerowego stosuje się następujące oznakowanie:

• tabliczki   (nie dotyczy rowerów) pod znakami   (B-2 zakaz wjazdu) i   (D-3 droga jednokierunkowa),

• oznakowanie pasa przeznaczonego dla rowerzystów za pomocą  znaków poziomych P-23 (symbol roweru).

• oddzielenie pasa rowerowego od pasa ruchu dla pozostałych pojazdów za pomocą linii krawędziowej ciągłej.

Dodatkowo wzdłuż pasa rowerowego często stosuje się oznakowanie w postaci:

• oddzielenia pasa rowerowego od pasa ruchu dla pozostałych pojazdów za pomocą linii krawędziowej przerywanej (na skrzyżowaniach oraz w miejscach zmiany kierunku ruchu rowerzystów),

• czerwonej nawierzchni w celu uwidocznienia pasa rowerowego (np. w rejonie skrzyżowań). 

Kontraruch to umożliwienie rowerzystom poruszania się „pod prąd” w jezdniach jednokierunkowych z ograniczeniem prędkości do 30 km/h, ale bez wydzielania pasa ruchu.

Kontraruch wyznaczany jest za pomocą właściwego oznakowania  - znaków pionowych oraz poziomych, tzw. sierżantów rowerowych.  

Kontraruch rowerowy pozwala rowerzystom omijać niebezpieczne ulice i skrzyżowania o dużym natężeniu ruchu i skracać pokonywany dystans.  Podobnie jak w przypadku kontrapasa, rowerzysta ma obowiązek poruszać się przy prawej krawędzi jezdni, chyba że oznakowanie wskazuje inaczej. 

Do wyznaczenia kontraruchu rowerowego na drogach jednokierunkowych stosuje się następujące oznakowanie:

• znaki  (ograniczenie prędkości) lub  (strefa ograniczonej prędkości) ograniczające prędkość do 30 km/h.

• tabliczki z napisem "nie dotyczy rowerów" pod znakami  (B-2 zakaz wjazdu) i  (D-3 droga jednokierunkowa),

Dodatkowo ulica z kontraruchem rowerowym może zostać dodatkowo oznakowana:

• za pomocą znaków P-27 czyli tzw. „sierżantów rowerowych”  wyznaczając kierunek ruchu rowerzystów,

• linią krawędziową ciągłą i symbolem roweru  przy wjeździe w ulicę z kontraruchem rowerowym (w rejonie skrzyżowania).  

Należy pamiętać, że kontrapas rowerowy jest jednokierunkowy i wyznaczany „pod prąd”, zatem rowerzyści jadący w kierunku zgodnym z pozostałymi pojazdami poruszają się po jezdni lub też (jeżeli został wyznaczony) pasem rowerowym.  

O sposobie oznakowania i możliwościach wyznaczania kontrapasów i kontraruchu mówi Rozporządzenie Ministra Infrastruktury i Rozwoju w sprawie szczegółowych warunków technicznych dla znaków i sygnałów drogowych oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego i warunków ich umieszczania na drogach, a także Rozporządzenie w sprawie znaków i sygnałów drogowych.


Komentarze
* Ten email nie zostanie opublikowany na stronie.