Wiosna tuż tuż, a więc i być może decyzje dotyczące wyboru nowego roweru. W większości sklepów rowerowych profesjonalna obsługa udzieli kupującym pomocy, doradzi i ułatwi wybór. Wielu z nas kupuje jednak on line, warto więc odświeżyć wiedzę i dokonać najlepszego wyboru. Aby rower był wygodny, a jazda na nim bezpieczna. Warto zacząć od ustalenia, jaki model roweru z dostępnych na rynku, będzie dla nas najlepszy.
W sklepach ze sprzętem sportowym znajdziemy rowery miejskie, trekkingowe, MTB (rowery górskie), szosowe, gravelowe, rowery crossowe, elektryczne, składane, czy przeznaczone przede wszystkim do skoków i wykonywania akrobacji z ich wykorzystaniem. Skupimy się na tych, z których można korzystać przemieszczając się po mieście i do celów turystycznych. Jaki rower będzie najlepszy do jazdy po mieście?
Pierwsze skojarzenie to oczywiście rower miejski. Tzw. holender ma gładkie koła (bez bieżnika) w dużym rozmiarze (zwykle 28 cali) i dlatego dobrze sprawdza się w jeździe po twardych nawierzchniach - asfalcie, kostce brukowej. Ma też charakterystyczną ramę, niżej zamocowane siodełko oraz wyższą kierownicę, co umożliwia utrzymanie wyprostowanej sylwetki. Te dwie cechy roweru miejskiego zapewniają nie tylko komfort jazdy, lecz także bezpieczeństwo - dzięki wyprostowanej sylwetce przez cały czas zachowujemy szerokie pole widzenia, co jest istotne w ruchu ulicznym. 28-calowe koła pozwalają na szybszą jazdę, co ma znaczenie przy codziennym pokonywaniu dużych odległości. Większe koło jest również mniej podatne na wpadanie w dziury i uszkodzenia. W rowerach miejskich występują również mniejsze rozmiary kół - 26 cali, odpowiednie dla osoby niższej, o wzroście z reguły nieprzekraczającym 165 cm. Rower jest wtedy łatwiejszy do opanowania i zwrotniejszy. Inne praktyczne rozwiązania w tym typie roweru, to zamontowany na kierownicy koszyk, w którym można wygodnie przewieźć plecak czy zakupy, co również wpływa na komfort jazdy. Do standardowego wyposażenia należą też pełne błotniki montowane na stałe, osłona łańcucha chroniąca nie tylko sam łańcuch, lecz także odzież rowerzysty, oświetlenie na dynamo, nóżka, dzwonek. Warto jednak pamiętać, ze rowery miejskie są dosyć ciężkie. Aby obniżyć cenę, ich ramę wykonuje się ze stali, choć oczywiście bez problemu można znaleźć holendra z ramą aluminiową.
Rower górski służy do jazdy po górskich i leśnych ścieżkach, jest odpowiedni na nierówności, strome zjazdy i trudne podjazdy. Ma szeroką kierownicę, sportowe siodełko, zbudowany jest na aluminiowej ramie, wyposażony w szeroki zakres przełożeń, hydrauliczne hamulce tarczowe, widelec amortyzowany o skoku przynajmniej 90 mm i mocne koła w rozmiarze 27,5 lub 29 cali, z szerokimi obręczami i grubymi oponami z wyraźnym bieżnikiem. Koła 29 calowe dają stabilność, łatwość rozpędzania roweru i możliwość utrzymania komfortowej pozycji na dłuższych, ale mniej stromych zjazdach. Koła 27,5-calowe sprawdzą się za to lepiej na bardziej krętych trasach i zapewniają łatwość przenoszenia roweru. Ważnym elementem roweru górskiego są także amortyzatory. Pełną amortyzację mają rowery najbardziej wyspecjalizowane, a wiec i najdroższe. Wybór takiego sprzętu ma sens, jeśli chcemy często, szybko i bezpiecznie pokonywać górskie kamieniste, strome, krótkie podjazdy i zjazdy. Na łagodniejszych terenach dobrze sprawdzi się rower z amortyzatorem przednim i wygodnym siodełkiem. Rower górski jest zazwyczaj pozbawiony błotników, bagażników i oświetlenia. Ale te elementy można dokupić i zamontować we własnym zakresie. Rowery górskie świetnie sprawdzają się także w mieście - odpowiednio wyprofilowana rama pozwoli wyprostować plecy, szerokie opony zamortyzują wstrząsy odczuwane podczas pokonywania miejskich krawężników, a 29-calowe koła pozwolą szybko nabierać prędkości i pokonywać nawet duże dystanse.
Rower trekkingowy (turystyczny) przydaje się na dłuższe wycieczki po spokojnych nizinnych terenach. Ma zazwyczaj 28-calowe koła, które w połączeniu z węższymi oponami pozwalają na komfortową i szybką jazdę po asfalcie. Ale są też rowery z kołami 26 cali. Rama ma nieco mniej wytrzymałą konstrukcję niż rowery górskie, jej geometria pozwala na utrzymanie bardziej wyprostowanej i wygodniejszej pozycji. Za amortyzację zwykle odpowiada prosty widelec o skoku do 60 mm, zapewniający nie tylko komfort jazdy na wybojach, ale i prawidłową przyczepność na trasie. Siodełko powinno być szerokie, najlepiej z żelowym wypełnieniem, ponieważ tylne koło nie posiada aktywnej amortyzacji. Rowery turystyczne posiadają zwykle pełne wyposażenie - oświetlenie, pełne błotniki montowane na stałe, bagażniki, nóżkę, lusterko wsteczne oraz wysoką kierownicę wielopozycyjną, która może znacznie podnieść komfort jazdy.
Rower crossowy może mieć aluminiową lub karbonową ramę, podobną do ram stosowanych w rowerach górskich, jednak o nieco mniejszym przekroju rur. 28-calowe koła o szerokości od 38 do 44 mm pozwalają na łatwiejsze utrzymanie stałej prędkości. Koła mają najczęściej felgi o wysokim profilu i opony typu semi-slick, czyli gładkie na górze i terenowe po bokach. Dzięki takiemu połączeniu rowery crossowe mają dość uniwersalne zastosowanie – dobrze sprawdzą się zarówno w szybkiej jeździe po szosie, jak i po drogach leśnych czy szutrowych. Nie mają dodatkowego wyposażenia, czyli błotników, bagażnika czy oświetlenia.
Rower szosowy jest przeznaczony do bardzo szybkiej jazdy po utwardzonych drogach. 28-calowe koła, cienkie opony zwykle w szerokości od 23 do 28 mm (choć można spotkać zarówno węższe, jak i szersze opony), lekka konstrukcja i tzw. szytki, czyli oponodętki, stosowane głównie przez profesjonalistów, to główne cechy tego roweru. Wyróżnia go także wygięta kierownica, tzw. baranek, dzięki któremu kolarz może przyjąć bardziej pochyloną, aerodynamiczną sylwetkę. Szosówka jest pozbawiona amortyzatorów i wyposażona w wąskie siodełko.
Rower grawelowy - w dużym skrócie to rower szosowy przystosowany do jazdy po każdym terenie, wygodny i uniwersalny. Niemal zawsze wyposażony w kierownicę typu baranek, balonowe opony i hamulce tarczowe. Rama jest zwykle aluminiowa, w porównaniu do roweru szosowego wyróżnia się niżej położoną mufą suportu, łagodniejszą geometrią i większym rozstawem kół – zazwyczaj 28 calowych. Mieści opony o szerokości 38-50 mm. Standardem są mocowania na hamulce tarczowe, właściwie każda rama do roweru gravel przystosowana jest też do montażu błotników oraz bagażników (w tym przedniego). Ma też minimum dwa mocowania na koszyki bidonu, a większa ich ilość nie jest niczym nadzwyczajnym. Rowery typu gravel to idealny pojazd na wyprawy długodystansowe. Możliwość zamontowania sakw, mnóstwa koszyków i dodatkowego wyposażenia w połączeniu z dynamiką szosówki to sama przyjemność rowerowego podróżowania w terenie. Ale Gravel idealnie spisuje się także w mieście. Radzi sobie z krawężnikami, jest dynamiczny, a baranek pozwala mieścić się w ciasnych przestrzeniach.
Rower elektryczny – każdy rower elektryczny posiada trzy kluczowe elementy, które go napędzają. Są to: akumulator (bateria), silnik elektryczny oraz elektroniczny kontroler sterujący pracą całego pojazdu. Poza mechanizmem napędowym rower elektryczny nie różni się w budowie od tradycyjnych rowerów. Silnik jest zasilany prądem o napięciu 48V o mocy 250W, który umożliwia osiągnięcie i utrzymanie prędkości roweru do 25km/h. W chwili przekroczenia tej prędkości moc stopniowo zmniejsza się aż do zera. Na jednym ładowaniu – w zależności od modelu – przejechać można średnio od 30 do 80 km. Rowery elektryczne nie wymagają ciągłego używania zainstalowanego silnika – jest to opcja, z której korzystać można w zależności od indywidualnych potrzeb. Pozwala szybko poruszać się po mieście oraz wygodnie pokonywać nawet najdłuższe turystyczne szlaki. Waga rowerów elektrycznych jest wyższa niż rowerów tradycyjnych. Obecność silnika i akumulatora, połączona ze specjalnym wzmocnieniem ramy, daje nawet o 9 kg większą wagę ogólną jednośladu. Stałe unowocześnienia wprowadzane podczas produkcji dążą jednak do jej zmniejszenia. Dzięki temu e-bike waży dzisiaj maksymalnie niewiele więcej niż 20 kg. W zależności od formy użytkowania, istnieje kilka popularnych typów e-rowerów – miejskie, górskie, trekkingowe, składan
Rower składany - tzw. składak, to klasyczny rower wyposażony w przeguby w strategicznych miejscach, które pozwalają na zmniejszenie powierzchni zajmowanej przez jednoślad w czasie jego nieużywania. Rower ma najczęściej niewielkie koła, wielkości 16-20 cali i można go szybko złożyć do rozmiarów walizki. Wielkość roweru po złożeniu na kołach o 20 calach ma zwykle gabaryty : 30x80x65cm. Na rynku zdarzają się również modele rowerów składanych na kołach 24 oraz 26 cali, które są bardziej komfortowe, lecz ich gabaryty są oczywiście większe. Większość rowerów jest składana jest wzdłuż pionowej osi (zazwyczaj w centralnej części roweru znajduje się przegub, który pozwala na złożenie przedniej części pod kątem 90 stopni względem tylnej części), co wiąże się z wysoką wytrzymałością i sztywnością głównej ramy. Rowery składane wzdłuż osi poziomej posiadają przegub umieszczony pod ramą, co dodatkowo wpływa na zwiększenie sztywności ramy. Składaki nie rozwijają wysokich prędkości – małe wymiary kół oraz ograniczenia ilości biegów wynikające z rozmiaru, nie pozwalają na rozwinięcie wysokiej prędkości. Aby zwiększyć dystans jaki można przebyć na rowerze składanym, producenci oferują rowery wyposażone w silniki elektryczne. Rowery składane wyposażone są zazwyczaj w większość podstawowych akcesoriów, niezbędnych do bezpiecznej i komfortowej jazdy (dzwonek, lampki, ekspandery, bagażnik, składane pedały, nóżka lub błotniki). Są idealnym rozwiązaniem dla osób, które mają mało miejsca na przechowywanie lub przewożenie roweru.
Jeśli potrzebujemy roweru, który sprawdzi się w różnych warunkach – w mieście, ale też na wycieczkach w trudniejszym terenie, warto wybrać model wielozadaniowy. Z wielopozycyjną kierownicą, większymi kołami, amortyzacją i pełnym zestawem akcesoriów rowerowych. Taki, którym można się wybrać na dłuższe wycieczki, ale także codziennie dojechać do pracy czy po zakupy.
Wielozadaniowy jest z pewnością rower trekkingowy czy crossowy. To swego rodzaju połączenie roweru górskiego i miejskiego. Jest dosyć szybki i lekki, co daje mu dużą przewagę nad rowerem miejskim. I oczywiście coraz popularniejszy Grawel.