Oczywiście na początku jest projekt. Opracowanie konstrukcji i zewnętrznego wyglądu roweru. Na etapie projektowania twórca musi dostosować ramę do norm bezpieczeństwa oraz ustalić odpowiednie wytyczne do jej produkcji w różnych rozmiarach, m.in. przeznaczonych dla dorosłych cyklistów czy dzieci. Przygotowywanych jest do 30 wersji jednego modelu. Tylko jedna przechodzi do kolejnego etapu. Na tym etapie patentowane są też prawa do nazw.
Jeszcze kilka czy kilkanaście lat temu szkice ram rowerowych służyły jako podstawa do produkcji jednośladów. Dziś stanowią bazę do stworzenia komputerowego modelu trójwymiarowego ramy, na którym znacznie prościej jest dopracować detale finalnego produktu, jakim będzie rower.
Model 3D służy do dokonywania symulacji wytrzymałościowej konstrukcji ramy, co skraca proces produkcji i zmniejsza jego koszty. Nie trzeba bowiem produkować prototypu ramy, aby poddawać ją testom i dopiero na ich podstawie dokonywać niezbędnych zmian dotyczących jej konstrukcji i wagi. Po ukończeniu projektu 3D zleca się produkcję kilku wzorcowych ram, które są przeznaczane do testowania. Jeśli są słabe punkty, ramę się wzmacnia.
Po przeprowadzeniu testów ram rowerowych, przygotowywane są modele wzorcowe, które przechodzą fazy fizyczne testów w różnych warunkach terenowych i atmosferycznych. Mniej więcej po 10 miesiącach produkuje się pierwsze prototypy, na których można już jeździć, i oddaje je zawodnikom teamowym. Ci przekazują informację zwrotną konstruktorom. Nie są już możliwe zmiany geometrii, na pierwszym planie znajduje się kinematyka. Ustala się np. czy zawieszenie pracuje we właściwy sposób. Gdy wszystkie wartości się zgadzają, wystawiany jest certyfikat i można podjąć kolejne kroki.
Praktycznie w tym samym czasie, gdy produkt trafia do laboratorium, decyduje się o dizajnie i kolorach, opierając się na trendach w branży samochodowej i modowej. Dopasowywane są także naklejki na widelec i obręcze.
Ciekawy jest też proces wytwarzania kół, który rozpoczyna się od przygotowania pojedynczych elementów. Najpierw piasta zbrojona jest w szprychy. W ten sposób przygotowuje się wewnętrzną część koła do jego wyplecenia. Później przy pomocy specjalnej maszyny łączy się szprychy z obręczą - w dosłownie kilka sekund. Przygotowane w ten sposób koło jest "niedociągnięte" i nie nadaje się jeszcze do jazdy. Szprychy muszą zostać wyregulowane za pomocą tensometru - specjalnego urządzenia regulującego naciąg szprych. Dostatecznie sztywne koło musi być wycentrowane z maksymalną dokładnością tak, by było równe w trzech osiach. Na obręcz zakłada się specjalną wkładkę z tworzywa sztucznego, zabezpieczającą dętkę przed uszkodzeniem o ostre elementy wewnątrz obręczy. Następnie montuje się oponę i dętkę, po czym koło jest pompowane. Czas wykonania koła to średnio 3 minuty!
Gotowy rower trafia do pudła. Zanim jednak do niego trafi, musi zostać kompletnie zmontowany. Zaczyna się od uzupełnienia ramy we wszystkie podzespoły: stery, widelec, oś suportu, korby, hamulce, przerzutki. Następnie wszystkie elementy reguluje się, aby prawidłowo ze sobą współpracowały. Rower musi być perfekcyjnie zapakowany i zabezpieczony, by podczas transportu zminimalizować możliwość jego uszkodzenia. by podczas transportu zminimalizować możliwość jego uszkodzenia. Odmontowuje się więc kierownicę, siodło oraz pedały. Elementy te są ponownie montowane na miejscu w sklepie podczas "przeglądu zerowego“. Na koniec na każdym kartonie umieszcza się naklejkę z informacją o modelu, rozmiarze ramy czy roku produkcji.
Sklepy z reguły zamawiają rowery z wyprzedzeniem pół roku przed premierą. Wprowadzenie produktu przejęte zostaje przez dział marketingu. Testerzy z mediów zapraszani są na obozy prasowe i mogą po raz pierwszy jeździć na gotowych rowerach.
Wiele firm modyfikuje swoje rowery co dwa sezony. Nowe konstrukcje bazują często na istniejących, ale mimo wszystko potrzebują czasu. Największa trudność polega na tym, by już z dwuletnim wyprzedzeniem przewidzieć, co będzie poszukiwane w przyszłości. Dotyczy to koncepcji, rozmiaru kół, geometrii ramy i, co obecnie ma coraz większe znaczenie, ogólnego dizajnu roweru.
Źródło: https://magazynbike.pl https://menway.interia.pl/aktywnosc/sporty/news-jak-powstaje-rower https://itechblog.pl/jak-powstaje-rower www.rowerzysta.pl.